Grupa Cathay Pacific podpisała dziś (6 sierpnia) umowę z Boeingiem na zakup kolejnych 14 samolotów pasażerskich B777-9 zwiększając tym samym liczbę zamówionych samolotów tego typu do 35 sztuk. Zakup został sfinalizowany po dokładnej ocenie przeprowadzonej przez przewoźnika w ramach programu odnowy floty szerokokadłubowej dużej wielkości.
Dostawy wszystkich zamówionych maszyn zaplanowane są w latach 2027 - 2034. Samoloty B777-9, zaprojektowane z myślą o zmniejszeniu zużycia paliwa i emisji średnio o 20 proc. oraz hałasu o 40 proc. w porównaniu z samolotami, które zastępują, umożliwią Cathay Pacific skuteczne zaspokojenie rosnącego popytu na podróże lotnicze na kluczowych światowych rynkach.
- Planujemy rozbudowę i odnowienie naszej floty o dodatkowe samoloty B777-9, co pozwoli nam kontynuować naszą bogatą historię łączenia świata z naszym hubem w Hongkongu. Cathay Pacific dąży do dalszego wzmocnienia naszej trwającej współpracy z Boeingiem i wykorzystania światowej klasy funkcji nowego B777-9, starając się stać się najlepszą linią lotniczą premium na świecie – powiedział Ronald Lam, prezes i dyrektor generalny Cathay Group.
W ciągu ostatnich 30 lat Cathay Pacific rozbudowała swoją globalną sieć połączeń dzięki samolotom z rodziny B777. Dodanie najnowszej wersji, B777-9, pozwoli jeszcze bardziej obniżyć koszty operacyjne linii, ponieważ modernizuje ona swoją flotę i rozszerza działalność pasażerską i cargo na trasach długodystansowych i ultra długodystansowych.
– Jesteśmy dumni, że możemy wspierać Cathay Pacific w utrzymaniu pozycji jednej z czołowych linii lotniczych na świecie i wprowadzić B777-9 jako jej przyszły flagowy samolot. To najnowsze zamówienie świadczy o wartości B777-9 i jeszcze bardziej umacnia tradycję linii w zakresie zapewniania pasażerom najwyższego komfortu, wygody i łączności przez wiele kolejnych lat – powiedział Brad McMullen, starszy wiceprezes Boeinga ds. sprzedaży komercyjnej i marketingu.
Największy dwusilnikowy samolot pasażerski świataSamoloty B777X mają zabierać na pokład od 350 do 415 pasażerów (w typowej konfiguracji trzech klas podróży) i stanowić uzupełnienie nowoczesnej floty samolotów szerokokadłubowych amerykańskiego producenta. „Trzy Siódemki” są większe od Dreamlinerów, ale nieco mniejsze od dwupokładowego 747-8I, którego docelowo będą zastępować na rynku. Rodzina B777X to wersja 777-8X (następca 777-200LR) oraz 777-9X (następca 777-300ER), a także cargo B777-8F (następca B777-200F). Modyfikacje maszyn polegały na zmianie konstrukcji kadłuba, który został wydłużony (dłuższy o 2,84 m od B77W), nowym kokpicie, a także wyposażeniu maszyn we wnętrze Boeing Sky Interior.
Rodzinę B777X napędzają nowe silniki GE9X opracowane przez firmę General Electric, dlatego samoloty mają także być bardziej oszczędne i zużywać do 25 proc. mniej paliwa niż obecne modele rodziny B777. Silniki te pozostaną nadal największymi jednostkami napędowymi na świecie ze średnicą mierzącą 326 cm. Skrzydła posiadają składane końcówki co pozwoli rodzinie B777X utrzymać lotniskowy kod ICAO "E", który posiadają maszyny mające rozpiętość 52 metrów i nie przekraczają rozpiętością swoich skrzydeł 65 metrów. Boeing sprzedał łącznie 555 B777X: 43 B777-8, 453 B777-9 oraz 59 B777-8F.
Flota grupyFlota linii wchodzących w skład grupy Cathay (Cathay Pacific Airways, HK Express i Air Hongkong) składa się obecnie z 234 samolotów: sześciu airbusów A320, 10 A320neo, 13 A321, 28 A321neo, 14 A330F, 43 A330-300, 30 A350-900, 18 A350-1000, sześciu boeingów B747-400F, 14 B747-8F, 17 B777-300 oraz 35 B777-300ER.
Grupa oczekuje na dostawę 107 samolotów: 36 airbusów z rodziny
A320neo,
30 A330-900neo,
sześciu A350F oraz 35 boeingów B777-9X.